ďťż

grueneberg

Dowiedziałem się, że nasze okna ponoć nie spełniają norm, które powinny być uwzględnione w budynkach przy trasach szybkiego ruchu.

Nie pamiętam dokładnie, jakie to są normy, ale mniej więcej wyglądać to powinno tak:
- norma 45 dB
- 5 komorowe
- 3 szybowe

Fajnie by było, gdyby ktoś mógł to zweryfikować - zwłaszcza względem, jakiego rodzaju okna zostały u nas zamontowane.

Zwłaszcza, że za jakiś czas skończy nam się gwarancja...


Rzeczywiscie okna w budynku powinny spelniac wyższe niż standardowe normy. Jest to takze wyszczególnione w projekcie budowlanym - załączniku do pozwolenia na użytkowanie budynku.

Gołym okiem laika widac, że w naszych oknach szyby są dwie, a same okna są bodajże 3-komorowe.
Przede wszystkim należy sprawdzić projekt – i tu prośba do naszego zarządu o pozyskanie takowego oraz udostępnienie wspólnocie.
Trzeba sprawdzić warunki pozwolenia na budowę oraz czy projekt wykonawcy spełnia postawione wymagania.

Następnie trzeba skierować się wnioskiem do wykonawcy – JAZ-BUD (zgodnie z KPA proponuje e-mailam na adres: jazbud@o2.pl lub biuro@jaz-bud.pl należy podać swoje dane, przedstawić przedmiot wniosku i pamiętać o tym, że developer ma 30 dni na odpowiedź. Proponuje dodatkowo poinformować Jaz-Budu, że w przypadku braku odpowiedzi sprawa zostanie skierowana do UOKiK).

Wnioskujemy o przesłanie parametrów technicznych okien wraz z kartą gwarancyjną. Prosimy o wyszczególnienie (określenie) izolacyjności akustycznej. Czyli, jakie jest RW szyby, RW okna (to są dwa różne parametry i nie należy ich mylić).

Po weryfikacji otrzymanych informacji od wykonawcy z projektem możemy podjąć dalsze działania (jeżeli będzie takowa potrzeba).

Wniosek przesłany drogą elektroniczną powinien zawierać zapis:

"Oświadczam, że wyrażam zgodę, na przetwarzanie moich danych osobowych w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia skargi/wniosku/zgłoszenia dotyczącego udzielenia porady (art. 23 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn.zm.)."
Projekt jest zdobyty. Nalezy do Wspolnoty i jest u administratora. A w nim paragraf na temat wzmożonego hałasu i w związku z tym koniecznosci wykorzystanie do budowy zarówno materiałów budowlanych, jak i okien o podwyższonym standardzie.

Zarzad planuje ekspercki przegląd całej nieruchomości pod kątem zgodności z wymogami przed zakończeniem terminu gwarancji. Przegląd ten nie będzie wykonany w najbliższej przyszłości, gdyż dobrze by było, aby budynek jeszcze trochę "popracował". Gdyby ten przegląd wykonać teraz, istnieje ryzyko, ze nie wszystkie usterki mogłyby być zidentyfikowane.

Pozdrawiam

Monika Karczynska



Dowiedziałem się, że nasze okna ponoć nie spełniają norm, które powinny być uwzględnione w budynkach przy trasach szybkiego ruchu.

Nie pamiętam dokładnie, jakie to są normy, ale mniej więcej wyglądać to powinno tak:
- norma 45 dB
- 5 komorowe
- 3 szybowe

Fajnie by było, gdyby ktoś mógł to zweryfikować - zwłaszcza względem, jakiego rodzaju okna zostały u nas zamontowane.

Zwłaszcza, że za jakiś czas skończy nam się gwarancja...


Powyżej normy jakie powinny spelniac okna, a ponizej stan faktyczny (przynajmniej dotyczacy moich okien):

Z informacji uzyskanych od podywkonawcy Jaz-budu, firmy Witraż, mamy okna:

- 2 szybowe

- 3 lub 5 komorowe; 3 komorowe okno posiada rame szerokosci 6cm, 5 komorowe - o szerokosci 7 cm, wiec kazdy moze sobie zmierzyc. (Ciekawe kto jest szczesliwym posiadaczem okna 5-komorowego, skoro ja mam 3-komorowe, a mam mieszkanie mocno wyeksponowane na trase).

Z informacji uzyskanych od producenta szyb, firmy Pilkington, posiadamy:

- szyby zespolone o wspólczynniku dżwiękoszczelności Rw = 31 db.

Zamierzam zgłosić tą "wadę" okien w moim mieszkaniu do dewelopera.

Przypominam, ze wszelkie wady i usterki dotyczące lokali mieszkaniowych właściciele zgłaszają do dewelopera sami. Zarząd nie jest do tego upoważniony.

Pozdrawiam
Jesli ktos ma ochote samodzielnie upewnic sie co do rodzaju posiadanych szyb, nazwa producenta oraz oznaczenie szyby znajduja sie na metalowej listwie pomiedzy szybami w każdym oknie. Na tej podstawie mozna uzyskac u przedstawiciela producenta (prawdopodobnie u wszystkich to bedzie Pilkington) charakterystyke szyby.
Do kiedy mamy czas, aby takie usterki zgłosić? Też nie chciałbym zostać z oknami, które nie spełniają norm.
Zgłoszenie do dewelopera nie musi chyba zawierać żadnych specyfikacji i norm? To powinno być coś w rodzaju zwykłego podania?

Pozdr.
Witam,
ktoś sprawdził czy okna są zgodne z normami bo jeśli nie to mamy dobrą kartę przetargową z JAZ BUD wymiana okien u wszystkich lub ten przepiękny kawałek ziemi.

to tylko propozycja
Zgadzam się - też mi to do głowy przyszło. Wymiana wszystkich okien w budynku mogłaby ich kosztować mniej więcej tyle co ta ziemia, a w dobie kryzysu to chyba woleli by oddać grunt niż wydawać gotówkę na okna.
Czy ktoś z Was już zgłosił tę 'wadę' do Jaz-bud'u?
I może uzyskał jakąkolwiek odpowiedź?
Czy rzeczywiście jest możliwość zespołowej negocjacji zadośćuczynienia w postaci ziemi lub wymiany okien w calym budynku?
Ja również nie chciałabym dowiedzieć się, że jest za późno, a nie wiem czy działać teraz czy czekać do tego przeglądu?
pozdrawiam wszystkich
wiadomo cos ?
ja tez sie do tego zbieram, ale jakos nie moge sie zebrac, czy ktos moze dokladnie opisac jak powinien wygladac taki wniosek ? co trzeba w nim zawrzec, jakies normy, na co sie powolac ? z gory dziekuje za odpowiedz
Postanowiłem najpierw napisać maila w celach informacyjnych do redakcji strony SISKOM. Oto mój e-mail:


"Dzień dobry,
Mieszkam w budynku bezpośrednio sąsiadującym z przyszłą trasą S8, między węzłami Warszawska i Lazurowa. Chciałem się dowiedzieć, czy macie Państwo jakiekolwiek informacje jak ma wyglądać wygłuszenie trasy na tym odcinku? Słyszałem już wiele teorii i plotek na ten temat (ekrany, ekrany plus zieleń, tylko zieleń) i nie znalazłem żadnych wiarygodnych informacji na ten temat. Ostatnio trafiłem na Waszą stronę i zastanawiam się, czy Państwo wiecie coś może na ten temat? Czy są określone prawnie obowiązki wygłuszenia takich tras ekranami? Czy przy budowie budynku deweloper wiedząc o planowanej trasie szybkiego ruchu był zobowiązany użyć okien i materiałów lepiej wygłuszających?"

i odpowiedź:


"Witam.
Zapewne chodzi o budynek budowany przez firmę Jaz-Bud, bo tylko taki
stoi w bezpośrednim sąsiedztwie S8 pomiędzy węzłami Warszawska i
Lazurowa.
Ponad 2 lata temu uciłowałem interweniować u tego developera i namówić
go, by swoim klientom przedstawiał prawdziwy obraz sytuacji. Tu
opisałem swoją rozmowę z jakąś panią od sprzedaży:
http://forum.gazeta.pl/fo..._ul_Narwik.html
Potem usiłowałem zwrócić uwagę mediów na problem tego bloku, ale bez efektów.
Problem rzeczywiście jest i to spory.
Nie potrafię odpowiedzieć na pytanie jakie zabezpieczenia zostaną
zastosowane przez inwestora. O to proszę pytać się w GDDKiA oddział
Warszawa:
http://www.gddkia.gov.pl/...50a3d47e3099929
Przeglądałem nie dawno projekt budowlany dla tej drogi, sporządzony w
2006 roku i akurat w tym miejscu nie zaplanowano żadnych zabezpieczeń
antyhałasowych. Blok ten wtedy nie istniał.
Jednak inwestor będzie musiał coś na to zaradzić. Co? - tego nie wiem
i powiem szczerze, że trudno mi sobie wyobrazić jakiekolwiek skuteczne
zabezpieczenia antyhalasowe, które mogłyby ochronić ten blok przed
hałasem od ruchu.
Jedyny skuteczny sposób to tunel. Ale w tym przypadku mamy jezdnie
zbiorcze pomiędzy węzłami idące po powierzchni terenu oraz jednię
główną, która w okolicy owego bloku wychodzi na poziom około minus 1
metr po poziomem terenu.
Inwestor ma obowiązek zapewnić takie warunki, by normy hałasu nie były
przekroczone. Normy te to 60 dB w dzień i 50 dB w nocy. Hałas
powodowany przez ruch będzie wynosił około 80dB. w dzień i 70 dB w
nocy. Najlepsze ekrany akustyczne, typu "półprzekrycia" są w stanie
zmniejszyć hałas o 15 dB. Zieleń izolacyjna nie jest skuteczna w
przypadku hałasu, a działa tylko na zanieczyszczenie powietrza oraz ma
aspekt psychologiczny.
Jeśli inwestor nie będzie w stanie wyciszyć trasy, to ma obowiązek
ustanowić strefę ograniczonego użytkowania i wypłacać odszkodowania
mieszkańcom. Na dłuższą metę będzie mu się opłacało wykupić ten blok i
zburzyć.
Powyższe to są tylko gdybania z mojej strony, gdyż kompetentnym do
udzielenia informacji jest GDDKiA Warszawa. Obawiam się tylko, że na
razie GDDKiA może sama nie wiedzieć, co zrobi z owym blokiem.
Blok ten był budowany nie na podstawie planów zagospodarowania, ale na
podstawie uproszczonych warunków zabudowy. Czy developer miał
obowiązek stosować lepsze okna lub tak zaprojektować blok, by
zminimalizować oddziaływanie trasy S8, powinno wynikać z wydanych
warunków zabudowy. Te warunki zabudowy developer powinien pokazywać
swoim klientom przed podpisaniem umowy, a nawet gdy ja kupowałem swoje
mieszkanie, dostałem ksero z tego dokumentu. Proszę spróbować
wyciągnąć od developera ten dokument. Jeśli nie będzie chciał wydać,
to proszę sprobować w Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego
m.st. Warszawy:
http://bip.warszawa.pl/Me.../AM/default.htm
Gdyby się okazało, że w warunkach zabudowy został nałożony obowiązek
zastosowania specjalnych okien lub inne zebezpieczenia, a developer
tego nie wykonał, będzie miał Pan możliwość domagania się odpowiednich
roszczeń od developera. Jakich? Nie wiem, nie jestem prawnikiem."

Dziś podczas przeglądu gwarancyjnego bezskutecznie próbowałam reklamować 'nieodpowiednie' okna. Dowiedziałam się, że zainstalowane okna są zgodne z projektem budynku. Powiedziano mi, że mogę oczywiście napisać oficjalne pismo w tej sprawie do Jaz-budu, ale odpowiedz będzie jak powyżej.

Podsumowując, na podstawie informacji podanej przez ZetX i pracowników Jaz-budu można wywnioskować, że projekt naszego budynku nie spełnia norm, które powinny być uwzględnione w budynkach przy trasach szybkiego ruchu. Jak to możliwe?
11 września wysłałem do Jaz-Budu maila w sprawie okien o przybliżonej treści:


(...)Zakupiłem od Państwa firmy mieszkanie w budynku przy ul. Narwik 24 w Warszawie i ostatnio dowiedziałem się, iż wg technicznych wymogów prawnych w budynku tym powinny zostać zamontowane okna o podwyższonej dźwiękoszczelności (5-o komorowe, 3 szybowe). Dlaczego w takim razie okna w moim mieszkaniu są tylko 2-szybowe? O trasie S8 biegnącej za oknem wiadomo było od dawna, plany były sporządzone kilka lat temu, więc o bezpośrednim sąsiedztwie trasy (ok. 20m) wiedzieliście Państwo od początku?(...)

Odpowiedź otrzymałem pocztą tradycyjną:


W nawiązaniu do wystąpienia dot. niewłaściwej stolarki okiennej zamontowanej w budynku mieszkalnym wielorodzinnym przy ul. Narwik 24 w Warszawie, Przedsiębiorstwo Budowlane JAZ-BUD sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, informuje jak niżej:
1. Wydane decyzją Nr P-65/2002 z dnia 27 lutego 2002 roku pozwolenie na budowę na realizację omawianego budynku, nie przewidywało żadnych szczególnych uwarunkowań w zakresie stolarki budowlanej.
2. W trakcie realizacji zostały dokonane zmiany projektowe, które to decyzją Nr 215/2007 z dnia 18 lipca 2007 roku zostały zatwierdzone i także nie wyszczególniono żadnych szczególnych wymogów w zakresie stolarki okiennej.
3. Z uwagi na projektowaną trasę uwzględniono od strony jej przebiegu zastosowanie okien o podwyższonej izolacyjności akustycznej i zastosowano okna i drzwi balkonowe systemu VEKA PERFECTLINE o izolacyjności akustycznej Rw = 35dB (35 <= Rw <= 39).
4. Zgodnie z opracowanym przez Biuro Planowania Rozwoju Warszawy spółkę akcyjną w Warszawie ul. Batorego 16, Raportem o Oddziaływaniu Planowanego Przedsięwzięcia Drogowego Na Środowisko - Budowa Trasy Armii Krajowej z 2003 roku - dopuszczalne wartości poziomu dźwięku w środowisku nie przekroczą 70dB w dzień i 60 dB w nocy. Zgodnie z PN-B-02151-3 dla tego poziomu dźwięku minimalny wskaźnik izolacyjności akustycznej w pokojach mieszkalnych winien wynosić 33dB, a w kuchniach 28 dB.
Reasumując owyższe stwierdzić należy iż zamontowana stolarka okienna spełnia wymogi norm technicznych.

Z poważaniem
Prezes zarządu


Wygląda na to, że jedyny sposób, by podważyć ich argumenty trzeba dotrzeć do wymienionych dokumentów i zlecić analizę fachowcom ds. prawa budowlanego.
Inaczej Jaz-Bud i GDDKiA będą odbijać piłeczkę bez końca.
Możecie się z nimi targować. Przyjdzie komisja itp. sprawdzi że okna nie przepuszczają hałasu więcej niż w normie pójdą i pozamiatane. A okna są ok. Nawet jak maszyny były przed blokiem to nie było za głośno. Jak okno było zamknięte w zasadzie nic nie słyszałem z budowy. Okna szczelniejsze owszem instaluje się, na okęciu w pobliżu lotniska. Ale widzę że tutaj chcemy wywalczyć coś żeby mieć. Bez sensu.